Assertief zijn: Stress verminderen, beter communiceren


Assertiviteit kan u helpen om stress en boosheid onder controle te houden en te verbeteren. Herken en leer assertief gedrag en communicatie.

Assertief zijn is een kerncompetentie op het gebied van communicatie. Assertief zijn betekent dat je jezelf effectief uitdrukt en opkomt voor je standpunt, terwijl je ook de rechten en overtuigingen van anderen respecteert.

Assertief zijn kan ook helpen om je eigenwaarde te vergroten en het respect van anderen te verdienen. Dit kan helpen bij stressmanagement, vooral als je de neiging hebt om te veel verantwoordelijkheden op je te nemen omdat je moeite hebt om nee te zeggen.

Sommige mensen lijken van nature assertief te zijn. Maar als je niet een van hen bent, kun je leren om assertiever te worden.

Waarom assertieve communicatie zinvol is

Omdat assertiviteit gebaseerd is op wederzijds respect, is het een effectieve en diplomatieke communicatiestijl. Assertief zijn toont aan dat je jezelf respecteert omdat je bereid bent op te komen voor je belangen en je gedachten en gevoelens te uiten. Het toont ook aan dat je je bewust bent van de rechten van anderen en bereid bent om te werken aan het oplossen van conflicten.

Natuurlijk is het niet alleen belangrijk wat je zegt – je boodschap – maar ook hoe je het zegt. Assertieve communicatie is direct en respectvol. Assertief zijn geeft u de beste kans om uw boodschap succesvol over te brengen. Als u communiceert op een manier die te passief of te agressief is, kan uw boodschap verloren gaan omdat mensen het te druk hebben met reageren op uw boodschap.

Assertief versus passief gedrag

Als uw stijl passief is, lijkt u misschien verlegen of te gemakkelijk. Je mag routinematig dingen zeggen als: “Ik ga gewoon mee met wat de groep ook beslist.” Je hebt de neiging om conflicten te vermijden. Waarom is dat een probleem? Omdat de boodschap die je stuurt is dat je gedachten en gevoelens niet zo belangrijk zijn als die van andere mensen. In essentie, als je te passief bent, geef je anderen de vrijheid om je wensen en behoeften te negeren.

Denk eens na over dit voorbeeld: Je zegt ja als een collega je vraagt om een project over te nemen, ook al is je bordje vol, en het extra werk betekent dat je moet overwerken en de voetbalwedstrijd van je dochter moet missen. Het kan zijn dat je de intentie hebt om de vrede te bewaren. Maar altijd ja zeggen kan je relatie vergiftigen. En erger nog, het kan een intern conflict veroorzaken omdat je behoeften en die van je familie altijd op de tweede plaats komen.

Het interne conflict dat kan ontstaan door passief gedrag kan leiden tot:

  • Stress
  • Wrok
  • Iets wat boos is
  • Gevoelens van slachtofferschap
  • Verlangen naar wraak

Assertief versus agressief gedrag

Denk nu aan de keerzijde. Als je stijl agressief is, kun je overkomen als een pestkop die de behoeften, gevoelens en meningen van anderen negeert. Je lijkt misschien zelfingenomen of superieur. Zeer agressieve mensen vernederen en intimideren anderen en kunnen zelfs fysiek bedreigend zijn.

Je kunt denken dat je door agressief te zijn, krijgt wat je wilt. Maar agressie ondermijnt het vertrouwen en het wederzijds respect. Anderen kunnen een hekel aan je krijgen,waardoor ze je gaan mijden of tegenwerken.

Assertief vs. passief-agressief gedrag

Denk nu eens na over passief-agressief gedrag. Als je op een passief-agressieve manier communiceert, mag je ja zeggen als je nee wilt zeggen. Je kan sarcastisch zijn of klagen over anderen achter hun rug om. In plaats van een probleem direct aan te pakken, kunt u uw woede en gevoelens laten zien door middel van uw acties of negatieve houding. Je kan een passief agressieve stijl hebben ontwikkeld omdat je je ongemakkelijk voelt om direct over je behoeften en gevoelens te zijn.

Wat zijn de nadelen van een passief-agressieve communicatiestijl? Na verloop van tijd beschadigt passief-agressief gedrag relaties en ondermijnt het wederzijds respect, waardoor het voor u moeilijk is om aan uw doelen en behoeften te voldoen.

De voordelen van assertief zijn

Assertief zijn wordt meestal gezien als een gezondere communicatiestijl. Assertief zijn biedt vele voordelen. Het helpt je te voorkomen dat mensen over je heen lopen.

Assertief gedrag kan u helpen:

  • Zelfvertrouwen en eigenwaarde te ontwikkelen
  • Begrijpen en herkennen van je gevoelens
  • Respect te verdienen van anderen
  • Verbetert de communicatie
  • Creëert win-win situaties
  • Verbetert uw besluitvormingsvaardigheden
  • Creëert eerlijke relaties
  • Meer werktevredenheid

Leren om meer assertief te zijn kan je ook helpen om je gevoelens effectief te uiten wanneer je met anderen communiceert over zaken.