Wat willen consumenten in duurzame kleding?


Het aantal consumenten dat niet weet of ze duurzame producten bezitten, maakt het voor modemerken en marketeers moeilijk om de juiste boodschap en productkenmerken te vinden om consumenten tot kopen te verleiden.

Hoewel consumenten zich duidelijk zorgen maken over hun impact op het milieu, is er nog geen duidelijke richting voor wat ze precies zoeken in duurzame kleding.

Mannen en vrouwen die duurzame goederen bezitten, hebben verschillende zorgen als het op deze producten aankomt.

Terwijl mannen zich meer zorgen maken over de duurzaamheid van hun goederen, richten vrouwen zich meer op de effecten van de toeleveringsketen en de materialen die in de producten zelf worden gebruikt.

Vrouwelijke eco-modeconsumenten geven bijna 40% vaker aan dat gratis retourneren een belangrijke drijfveer is voor online aankopen, dus het is geen verrassing dat ze zich meer bewust zijn van de ecologische kosten van transport en dat ze duurzame verpakking en koolstofneutrale verzending belangrijker vinden.

Afgezien van de verschillen, geven zowel mannen als vrouwen blijk van een genuanceerdere kijk op duurzaamheid dan populaire producten ons doen geloven.

In plaats van armbanden van oceaanplastic en fair trade-schoenen associëren consumenten milieuvriendelijkheid met duurzaamheid en herbruikbaarheid, en begrijpen ze dat constant consumentisme schadelijker kan zijn dan een bepaald product.

Dit is waarschijnlijk goed nieuws voor modebedrijven die proberen hun activiteiten over de hele linie duurzamer te maken, aangezien consumenten zich momenteel massaal aangetrokken voelen tot bedrijven die de producten kunnen leveren waar ze al van houden zonder het milieu openlijk te schaden.

Wat ligt er in het verschiet voor milieuvriendelijke en eerlijke kleding?
Hoewel de bezorgdheid over duurzaamheid nog niet de belangrijkste drijfveer is voor aankopen in de mode-industrie, kunnen we verwachten dat meer milieuvriendelijke merken en producten marktaandeel zullen winnen, naarmate de jongere generaties meer koopkracht krijgen.

In de tussentijd kunnen merken een voorsprong nemen door te investeren in milieuvriendelijke infrastructuur, verspilde materialen te upcyclen, duurzamere stoffen te gebruiken, manieren te vinden om te verzenden zonder veel impact, en deze veranderingen beter uit te leggen aan oudere generaties.

Wil jij ook duurzame en eerlijke kleding kopen? Kijk dan bij duurzame kledingmerken zoals ADUH.